تیر ۱۵, ۱۳۹۹

چگونه صفحه درباره ما تاثیرگذار بسازیم؟

در این مقاله ۵ ایده قوی واسه خلق یه صفحه درباره ما موثر رو مطرح می کنیم که به شما کمک می کنه بتونین استفاده بسیار به درد بخور تری از صفحه درباره ما سایت خودتون داشته باشین.

معمولا صفحه “درباره ما”ی سایت شما نقطه ورود بازدیدکنندگان تون نیس، اما می تونه محل خروج اونا از سایت شما باشه.

صفحه درباره ما یکی از پربازدیدترین صفحات سایت شما میشه. این صفحه مکانیه که آدمایی که واسه اولین بار از سایت شما بازدید می کنن، بی درنگ توقفی در اون دارن.

به چه دلیل صفحات درباره ما یکی از دلایل کلی خروج بازدیدکنندگان هستن؟

این صفحات شامل نوشته هایی خودپسندانه هستن. اونا احساس یا انگیزه بازدیدکننده رو واسه انجام هیچ کاری بر نمی انگیزانند و عموما، کسل کننده هستن.

اگه نمی خواین عکس العمل به صفحه درباره ما در وبسایتتان، روی برگردوندن مخاطب از سایت شما باشه، ایده های با ارزشی اینجا پیدا می کنین. بیایید ببینیم چیجوری باید متن صفحه درباره ما رو بنویسین، کاری کنین که این صفحه با خوانندگان رابطه برقرار کرده و هدفی رو دنبال کنه.

ایده

کلمه ABOUT (درباره)، حرف به حرف…

ABOUT به انگلیسی به عنوان یه کلمه مخفف، فرمولیه که ما واسه کمک به راهنمایی شما در راه به کار گیری پنج ایده قوی واسه ایجاد یه صفحه (یا بخش) «درباره ما»ی موثر جفت و جور کردیم.

A= Approachable (پذیرا بودن)

تصور کنین واسه اولین بار با شخصی ملاقات می کنین. شروع گفتگو با خوندن یه آگهی خبری، خنده دار به نظر می رسه. اینطور نیس؟

خنده

دلیل اینکه شرکتای زیادی در نوشتن مطلب صفحه درباره ما به سمت و طرف روش نگارشی ژورنالیستی مایل شدن روشن نیس، اما میشه گفت تاثیر اولیه وحشتناکی بر بازدیدکننده میذاره.

پس اولین خطا در نوشتن مطلب واسه صفحه درباره ما به کار گیری یه لحن خواب آوره. اجازه ندین صفحه شما مانند یه مراسم خاکسپاری به نظر برسه. کاری کنین که فضای جشن و سرور رو القا کنه.

شما اینجایید! عالیه! واسه اینکه به شما بگیم به چه دلیل جای درستی رو انتخاب کردین خیلی هیجان زدیم!

اجازه بدین شور و شعف ایجاد شه. صفحه درباره ما در سایت مُز (Moz)، جشن خود رو با یه عنوان باحال، تصویری غیرمعمول و محتوایی داستانگونه که ارزش اسکرال واسه خوندن ادامه اونو داره شروع می کنه.

صفحات درباره مای عالی، معرفی و مقدمه هایی گرم، پرانرژی و باحال هستن. هر کاری که می تونین انجام بدین تا پذیرا به نظر برسین.

از عبارات حرفه ای دوری کنین. از گوینده سوم شخص استفاده نکنین. از اغراقای بی معنی و کلیشه های تجاری دوری کنین. به چشمون خواننده خود نگاه کنین و با خوشحالی و صدای بلند به اون خوشامد بگید.

هم اینکه لطف کنین عنوان صفحه خود رو “درباره…” یا هر چیز مشابه دیگری انتخاب نکنین. دلیلی به بازدیدکنندگان بدین تا به پایین صفحه برن و محتوای جالبی پیدا کنن.

B= Beneficial (به درد بخور)

بله، موضوع صفحه درباره ما، شرکت شماس. بازدیدکنندگان این صفحه رو باز می کنن تا اطلاعات بیشتری از کاری که انجام می دید به دست بیارن، اما به چه دلیل؟ اونا مشکل یا موضوعی دارن که به دنبال حل اون هستن. اونطور که در سرزمین استعارها می گن: مشتری مته نمی خواد، سوراخ می خواد.

ارائه اهداف کاری، حس بیحالی به خواننده القا می کنه. سایت Help Scout هم از بیان اونا دوری می کنه. صفحه درباره مای اونا قول میده که “به شما کمک کنه تا شرکتی بسازین که مردم عاشقانه اونو دوست داشته باشن.”

به خاطر جلب توجه – و احساسات- خواننده باید پاسخی واسه این سوال ارائه کنین: “چه سودی واسه من داره؟” شما باید یک یا چند مزیت رو در برابر نمایش بذارین. شما چه سودی به مشتریان خود می رسونین؟

همین ایده ساده، حتی آدمایی که در بیان ایده ها و احساسات خود معمولا قوی ظاهر می شن رو درمونده و مستاصل می کنه. اما نباید اینطور باشه. این تمرین ساده رو امتحان کنین؛ جای خالی رو پر کنین.

چیجوری ………………………………………………………….. .

این راه و روش همیشه مورد پسند ما بوده و در نوشتن عنوان، جایگاه یابی و ایجاد پیشنهادات منحصر به فرد واسه فروش موثره و اینجا تاثیر خود رو بر صفحه درباره ما نشون میده.

واسه پرکردن جای خالی نمی تونین از یه ویژگی، محصول، خدمات یا نام برند استفاده کنین. تنها می تونین از یه فایده و مزیت استفاده کنین.

  • چیجوری سایتی راه اندازی کنین که مخاطب هدف دار جذب کنه. (می تونه واسه Orbit Media اثر داشته باشه)
  • چیجوری محتوایی انتشار بدین که برندسازی کنه. (می تونه واسه Feldman Creative اثر داشته باشه.)
  • چیجوری به آسونی سوراخی دقیقا به همون اندازه لازم بسازین. (می تونه واسه فروشگاه مته اثر داشته باشه.)
  • چیجوری بدون گرسنگی کشیدن وزن خود رو کم کنین. (می تونه واسه میلیونا سایت اثر داشته باشه.)

ما نمی گیم در صفحه درباره مای شما باید دقیقا از همین کلمات استفاده شه، اما اینجور مفاهیمی باید انتقال داده شه. چیزی که بازدیدکننده واقعا به دنبال کسب اطلاع از اون هستش، اینه که شما چیجوری می تونین به اون کمک کنین (یعنی به اون سودی برسونین). اگه صفحه درباره ما نتونه جواب به این سوال رو روشن کنه، وظیفه خود رو انجام نداده.

چیزی که درمورد شرکت شما مهمه همون مزیت و ارزشیه که جفت و جور می کنین. پس موضوع مهم در صفحه درباره ما هم باید همین باشه.

O= Optimized (بهینه شده)

صفحه درباره مای سایت شما باید به عنوان بخشی از برنامه شما واسه جذب مخاطب هدف دار در نظر گرفته شه و واسه تبدیل بهینه سازی شده باشه.

یه پست در وبلاگ Unbounce درباره پتانسیل تبدیل (conversion) صفحات درباره ما، پا رو بالاتر از اینا گذاشته و میگه:

صفحه درباره مای شما باید یه کانون دوستدار تبدیل باشه، جایی که بازدیدکنندگان شما پس از اینکه اطلاع کافی در اختیار اونا قرار داده شد و تحت تاثیر قرار گرفتن به طرف خرید، ملحق شدن به خبرنامه ایمیلی یا شروع یه دوره آزمایشی رایگان هدایت می شن. اگه از صفحه درباره ما واسه تبدیل مشتریان استفاده نمی کنین، در حال متحمل شدن ضرر هستین.

صفحات درباره ما فرصتی واسه روایت داستان کار و کاسبی، رابطه با مشتریان آینده و ایجاد حس اعتماد هستن. این موارد واسه تبدیل بسیار اهمیت دارن.

صفحه ای در سایت Vienna Beef داستانی جذاب درباره گذشته شرکت رو با تاکید بر نتیجه های برجسته اون روایت می کنه.

اگه در Google Analytics خود اهدافی پیکربندی کرده باشین، گزارش “all pages” شما ارزش صفحات رو هم نمایش میده. این گزارش که واسه analytics اوربیت (Orbit) است نشون میده صفحه درباره ما یکی از مهم ترین صفحات موثر بر تبدیله.

پس از اینکه چند دلیل واسه بازدیدکنندگان خود ارائه کردین تا به توانایی شرکت شما جهت ارائه ارزش و منفعتی واسه اونا اعتماد کنن، قدم بعدی رو براشون مشخص کنین. دست کم یه فراخوان به عمل (CTA) در این صفحه بذارین که خواننده رو به بخشای دیگه سایت هدایت می کنه یا اطلاعات تماس اونا رو دریافت می کنه.

صفحه درباره ما در GetResponse چند فراخوان به عمل ارائه میده، از اون جمله: ملاقات با گروه کاری شرکت؛ آشنایی با محصول؛ مطالعه صفحه مشتریان؛ و ثبت نام واسه خبرنامه. لزومی نداره صفحه درباره ما در سایت شما این تعداد گزینه داشته باشه، اما اگه تمایل به بهینه سازی اون واسه تبدیل دارین، باید دست کم یکی از این موارد رو داشته باشه.

U= Unique (منحصر به فرد)

ساختن صفحه درباره ما طوری که به مانند عموم صفحات مشابه به نظر برسه، کار سختی نیس…

ما این کار رو انجام می دیم. ما اون کار رو انجام می دیم. ما به مشتریان مون اهمیت می دیم. کارکنان ما معتقد و مستعد هستن.

اما تصور اینکه تمایل داشته باشین مانند رقبایتان به نظر برسین سخته.

با این ایده صفحه درباره ما در سایت خود رو امتحان کنین: هرجا که نام شرکت شما ذکر می شه، اونو با نام یکی از رقیبان اصلی تون جانشین کنین. اگه با این کار مشکلی ایجاد نمی شه، باید کاری انجام بدین.

مشکلی

صفحه درباره ما فرصتی واسه روایت یه داستان استثنایی و خاص هستش. بیشتر منحصر به فرد بودن شما رو میشه در لحن نوشته تون دید.

به خاطر همین موضوع پیشنهاد می شه:

  • از لحن نوشتاری خودتون استفاده کنین.
  • ترسی از حذف مطالب سنگین سازمانی یا تبلیغات و گزافه گوییا نداشته باشین.
  • از کمی بامزگی یا نادونی نترسین، اگه می تونین و اینجور شخصیتی دارین.

صفحه درباره ما جاییه که خوانندگان به خاطر اینکه ببینن شما کی هستین و اینکه مورد پسندشون هستین وارد اون می شن. چیزایی که باعث منحصر به فرد بودن شما می شن، شما رو تعریف می کنن و شک نداشته باشین بر اندازه مورد پسند به نظر رسیدن شما تاثیر می ذارن.

چه کارایی می تونین انجام بدین؟

  • از گذشته خودتون بگید. به چه دلیل شرکت شما به وجود اومد؟ چیجوری به موقعیت الان رسید؟
  • به ضعفای خود اعتراف کنین. قبل از موفقیت، متحمل شکست شدین؟ شرکت شما قصد کاری داشت و روند کار دچار تغییر شد؟ ضعفاتون نقاط قوت تون رو برجسته می کنن؟ از صداقت و حقیقت نترسین. این کار از نظر عاطفی واسه مشتریان آینده شما مورد پسند میشه.
  • پشت صحنه کار رو به نمایش بذارین. صحنه های کاری شما منحصر به فرد هستن. چند ویدیو ضبط کنین و گوشه ای از زندگی که در محیط کاری شما جاریه رو به بازدیدکنندگان نشون بدین.

شرکت اوربیت ویدیویی ساخته که شما رو به “درون اوربیت” می بره تا گروه کاری رو ملاقات کنین و اطلاعاتی درباره فرهنگ کاری شرکت و ارزشای اون به دست بیارین.

به اعضای شرکت خود اجازه بدین مشارکت داشته باشن. شما مشتریان، شرکا و همکاران حقیقی دارین و اونا به بی همتا بودن شما کمک می کنن. مکانی در صفحه درباره ما رو واسه این اعضای خونواده گسترده تون در نظر بگیرین تا با ارائه نوشته هایی نشون دهنده رضایتمندی خود یا هر محتوایی که فکر می کنین از نظر مشتریان بالقوه مهم به نظر می رسه به مشارکت بپردازند.

ارزشای خود رو معرفی کنین. به نظر خسته کننده می رسه، اینطور نیس؟

منظور ما این نیس که درباره اینکه چقدر به یافته های یا اندازه برگشت سرمایه یا چیزی قابل پیش بینی که واسه همه ارزشمنده اهمیت می دید سخن بگید. منظور اینه که بر چیزی که به خاطر اون قد علم کردین تاکید کنین.

  • از یه هدف یا آرزو پشتیبانی می کنین؟
  • در فعالیتای اجتماعی مشارکت دارین؟

کاری که واسه ایجاد یه تغییر انجام می دید، به احتمال زیاد شما رو متفاوت نشون میده.

رسانه های جمعی رو وارد این صفحه کنین.

بر خلاف اینکه این مورد می تونه موضوع یه مقاله دیگه باشه، به احتمال زیاد گفته ها و اعمال شما در کانالای تون در رسانه های جمعی، شخصیت حقیقی شرکت شما رو رو می کنه. صفحه درباره ما یه مکان بسیار مناسب واسه شبکه های اجتماعیه. ما صفحات درباره مای جذاب زیادی رو دیده ایم که فیدهای (feed) اینستاگرام شرکت و یا کارکنان بخش مهمی از اونا بوده. این تنها یکی از ایده هاییه که می تونین به کار ببندین.

در صفحه درباره ما در سایت Orbit Media به صفحه فرهنگ کاری شرکت لینک داده شده. این صفحه شامل زنجیره ای از توییتا و پستای اینستاگرامی گروه اوربیته ( با عنوان orbiteers هم شناخته می شن).

1111111111

T= Team (گروه)

منحصر به فرد ترین موردی که در شرکت شما هست، آدمایی هستن که در اون کار می کنن.

شرکت شما کارکنان شماس. هیچ شرکت دیگری اونا رو نداره. این یعنی در تلاش شما واسه پذیرا و منحصر به فرد بودن، گروه تون ارزش اینکه در صفحه درباره ما نقش برجسته ای اجرا کنه رو داره. به چه دلیل MailChimp حرف “K” رو در عکسای خود به نمایش گذاشت؟ نمی دونیم اما به نظر می رسه این شرکت به گروه خود افتخار می کنه و اونا رو به شکل برجسته ای در صفحه درباره ما به نمایش گذاشته.

ما صفحاتی واسه گروه های کاری رو دیده ایم که به روشای جالبی طراحی شدن، اما بیشتر به دلیل ظاهر تکراری شامل نام، عنوان و خلاصه رزومه ای که مشاغل قبلی و تجربه دانشگاهی افراد رو نشون میده کسل کننده هستن.

با نمایش مسائل باحال درباره هر کدوم از کارکنان خود می تونین پروفایلاشون رو باحال تر کنین – و چه بسا باعث شه این پروفایلا مکانی واسه شروع گفتگوهای کاری بشن. می تونین از اینجور مواردی استفاده کنین.

  • تصاویر غیر رسمی
  • نکات باحال
  • سرگرمیا، علاقه ها و اشتیاقا
  • نقل قول
  • ویدیو
  • پروفایلای رسانه های جمعی (و راه هایی واسه ایجاد رابطه)
  • جواب به سوالات بامزه و غیرمنتظره
  • موارد محبوب

اینجا به موضوعات بامزه ای در صفحه اعضای گروه Wanelo توجه کنین؛ دینا پارچه های مکزیک و پرو، سوشی، لاما، پیلاتس و چیزای غیرممکن رو پسند می کرد. شون یه بالش با چهره خودش داره.

یه نکته کاربردی دیگه واسه نمایش گروه کاری تون، ایجاد صفحات جدا از هم واسه هر کدوم از اعضا هستش. این کار، صفحه درباره ما رو گسترده تر کرده و به وقتی که مردم نام خاصی رو جستجو می کنن صفحاتی رو نمایش میده که ممکنه در یافته های جستجو دارای رتبه شن.

بیایید درباره صفحه درباره ما گفتگو کنیم

درسته که صفحه درباره ما فرصتی واسه صحبت درباره خودتون در اختیار شما قرار داده و جاییه که خوانندگان هم همین انتظار رو از شما دارن، اما رقابت شما در صفحه درباره ما، و هر صفحه دیگری، مشغول کردن و جذب بازدیدکنندگانه، طوری که احساس کنن باید کاری بکنن. شما با روایت داستان خود در چیزای که مزیتی رو واسه خوانندگانتان به ارمغان می آورد به این هدف می رسین.

واسه ایجاد یه صفحه درباره مای تموم عیار و بی اشکال چک لیستی هست؟ جواب منفیه.

صفحه درباره مای سایت شما نباید دقیقا مشابه صفحه سایت دیگری باشه. شما می تونین هر چی می خواین رو در این صفحه به نمایش بذارین. در واقع، هرچه بیشتر در جهت اصالت اون تلاش کنین، تاثیر مثبت بیشتری حاصل می شه.

شما چه محتوایی رو در صفحه درباره ما قرار می دید؟ چی موثره؟ واسه اینکه بیشتر واسه بازدیدکنندگانتان به درد بخور باشه چیجوری اون روآپدیت می کنین؟

لطفا ایده های خود رو در بخش نظرات با ما در میان بذارین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: چیجوری صفحه درباره ما موثر بسازیم؟