تیر ۱۵, ۱۳۹۹

ریتارگتینگ چیست و چگونه به افزایش فروش شما کمک می‌کند؟

ریتارگتینگ چیه؟ اگه به دنبال جذب آدمایی هستین که با وجود مراجعه به سایت شما خرید نکرده ان، باید از چیزی به نام «ریتارگتینگ» یا «هدف گیری دوباره» استفاده کنین. مطالعه این مطلب شما رو با معنی ریتارگتینگ، شکلای جور واجور، مزیتا و روش اجرای اون آشنا می کنه.

طبیعتاً همه آدمایی که به وب سایتتون مراجعه می کنن از شما خرید نمی کنن. در واقع، طبق آمارهایی که گوگل ارائه کرده، ۹۶ درصد از بازدیدکنندگان وب سایتای جور واجور بدون اینکه «تبدیل» شن از سایت خارج می شن. با در نظر گرفتن زمان و هزینه ای که باید واسه راه اندازی و مدیریت هر سایت صرف شه، این آمار رو نمیشه با کلمه ای به جز وحشتناک توصیف کرد.

اما حالا خوبیش اینه پلتفرمای تبلیغاتی امروزی واسه رابطه و تعامل دوباره با این افراد تبدیل نشده (که معمولاً می رن و پشت سرشون رو هم نگاه نمی کنن) راه حلی پیدا کردن که اونو با عنوان ریتارگتینگ (Retargeting) یا هدف گیری دوباره می شناسیم.

راه حل

قبل اینکه بیشتر درباره ریتارگتینگ توضیح بدیم بد نیس به این آمار و ارقام که از قضا بازم به وسیله گوگل ارائه شده توجه کنین:

• ۷۰ درصد مردم سبد خرید مجازی خود رو بدون تکمیل روند خرید رها می کنن؛

• مشتریان قبل از تکمیل خرید به دو تا چهار سایت جور واجور مراجعه می کنن.

باحال نیس؟

اما این وسط چه کمکی از دست ریتارگتینگ بر میاد؟

ریتارگتینگ:

• بازدیدکنندگان ناشناس قبلی رو پیدا کرده و دوباره با اونا رابطه برقرار می کنه؛

• تبلیغات متناسب با چیزای مورد علاقه و نیازهاشون رو به اونا نشون میده؛

• فرصتی رو واسه تعامل دوباره با مشتریان با ارزشی جفت و جور می کنه که فقط چند قدم تا تکمیل روند خرید فاصله دارن.

این تنها شمّه ای از امتیازات ریتارگتینگه و در ادامه با امتیازات بیشتری از اون آشنا میشین؛ در عین حال، شایدً فهمیدین که آشنایی با زیر و زبر این وسیله مؤثر و به کار گیری اون یه ضرورته. واسه تحقق این هدف به مطالعه این مطلب ادامه بدین.

ریتارگتینگ چیه؟

ریتارگتینگ یه نوع از تبلیغاته که با به کار گیری اون براساس اطلاعاتی که قبلاً از مخاطب به دست آوردیم تبلیغمان رو با سلایق و نیازای ایشون تطبیق می دیم یا شخصی سازی می کنیم. به زبون ساده، به کمک ریتارگتینگ با در نظر گرفتن صفحاتی که مخاطب ما قبلاً از اونا بازدید کرده، تبلیغاتی رو از راه های جور واجور در برابر ایشون قرار می دیم.

به کار گیری ریتارگتینگ به خصوص از دو جهت بسیار سودمنده:

• تقویت آگاهی نسبت به برند (awareness): هرچه برند شما در فضای اینترنت بیشتر دیده شه، افراد بیشتری با اون آشنا می شن. ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات شما به مشتریائی که طوری علاقه خود رو به برندتون نشون دادن باعث می شه که بیشتر مورد توجه قرار بگیرین.

• افزایش اندازه تبدیل (conversion rate): ریتارگتینگ به این معنیه که می تونین اجناس متناسبی رو به آدمایی نشون بدین که قبلاً از صفحات یا دسته بندیای مربوط به اون اجناس دیدن کردن. با در نظر گرفتن علاقه یا احتیاجی که وجود داشته، این می تونه احتمال خرید محصول مورد نظر و اندازه تبدیل  رو زیاد کنه.

اینجا بد نیس که با واژه دیگری با عنوان ریمارکتینگ (Remarketing) هم آشنا شیم.

بیشتر بدونین: هک رشد چیه و چه جایگاهی در بازاریابی داره؟

ریمارکتینگ چیه؟

ریمارکتینگ یا بازاریابی دوباره ً همون ریتارگتینگه. تنها فرقی که بین ریتارگتینگ و ریمارکتینگ هست اینه که ریمارکتینگ واژه ایه که به وسیله پلتفرم Google Ads استفاده می شه. به تعریف Google Ads از ریمارکتینگ توجه کنین:

ریمارکتینگ روشی واسه رابطه با افرادیه که قبلاً با سایت یا اپ موبایلی شما تعامل داشتن.

موبایل

البته مورد دیگری هم در مورد ریمارکتینگ در پلتفرمای دیگه مطرحه و اون اینکه معمولاً ریمارکتینگ، ایمیل محوره؛ یعنی در ریتارگتینگ از کوکی استفاده می شه (در ادامه در این رابطه توضیح میدیم)، اما در ریمارکتینگ از ایمیل.

خلاصه ای از گذشته ریتارگتینگ

اولین کوکی (cookie) در سال ۱۹۹۴ به وسیله یکی از مهندسان Netscape اختراع شد و در سال ۱۹۹۵ با استفاده اینترنت اکسپلورر ۲ از این فناوری، در دسترس همه مردم قرار گرفت.

در سال ۱۹۹۸ سرویسی موسوم به Boomerang معرفی شد که در واقع اولین نسخه رسمی ریتارگتینگ حساب می شه.

در سال ۲۰۱۰ گوگل ادوردز (AdWords) سرویس ریمارکتینگ خود رو عرضه کرد. از این روش، کاربران می تونستن یه قطعه کد رو در صفحات سایت خود بذارن و اطلاعات و آمار بازدیدکنندگانشان رو جمع آوری کنن. گوگل در سال ۲۰۱۰ این کد رو به روز کرد و جمع آوری اطلاعات خاص تر و هدف گیری دقیق تری رو ممکن کرد. ریمارکتینگ در سال ۲۰۱۳ واسه یوتیوب هم فعال شد. گوگل ادوردز هم ریمارکتینگ دینامیک و ریمارکتینگ جستجو محور (search remarketing) رو معرفی کرد (این موارد هم در ادامه توضیح داده می شه).

در همون سال تعداد کاربران فیسبوک به ۸۴۵ میلیون نفر رسید و این شرکت پلتفرم ریتارگتینگ مخصوص خود رو با نام FBX ریتارگتینگ معرفی کرد.

گوگل در سال ۲۰۱۵ با پیوند بین گوگل آنالیتیکس و گوگل ادوردز وسیله قدرتمندتری با عنوان Remarketing Lists for Search Ads for Google Analytics رو واسه ریتارگتینگ عرضه کرد. این سرویس، کلمات کلیدی صفحاتی که به وسیله کاربر بازدید شده بود رو با جستجوهای گوگلی ایشون تطبیق می داد.

ریتارگتینگ چیجوری کار می کنه؟

روش کار ریتارگتینگ به این ترتیبه که در اول به محض اینکه یه نفر وارد یه سایت می شه، کدی با عنوان «پیکسل» یک یا چند کوکی (تگای جاوا اسکریپت) رو در مرورگر اون قرار میده و از این روش، فعالیتای ایشون زیر نظر گرفته می شه. کوکیا همه اطلاعات مربوط به رفتارای کاربر، صفحاتی که از اونا بازدید می کنه و خریدهای ایشون رو ثبت می کنن.

پس از اینکه کاربر مورد نظر از سایت خارج شد، کار ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات متناسب با اطلاعاتی که درباره ایشون جمع آوری شده شروع می شه. این تبلیغات رو میشه در وب سایتا، اپای موبایل یا شبکه های اجتماعی به کاربر هدف نشون داد.

شکلای جور واجور ریتارگتینگ

۱٫ سایت ریتارگتینگ (Website retargeting)

ریتارگتینگ در سایت فرآیندیه که از راه اون تبلیغات مورد نظر رو به آدمایی نشون می دیم که از سایت ما دیدن کردن، اما اصطلاحاً تبدیل نشده ان. در واقع، از این روش با به کار گیری اطلاعاتی که جمع آوری کردیم تلاش می کنیم تا خریدهای نیمه تموم رو کاهش داده و تبدیل و آگاهی نسبت به برندمون رو افزایش بدیم.

۲٫ ایمیل یا CRM ریتارگتینگ (Email/CRM retargeting)

با اینکه ایمیل سودآوری بالایی داره (۴۴ دلار در برابر هر یک دلار سرمایه گذاری) و از جمله محبوب ترین وسایل بازاریابیه، اما پتانسیل اون بیشتر از این هاست.

ایمیل ریتارگتینگ این امکان رو واسه شما جفت و جور می کنه تا تبلیغاتتان رو به افراد یا مشترکانی نشون بدین که ایمیلاتون رو قبلاً باز کردن. وقتی که یه نفر ایمیل شما رو باز می کنه یه کوکی در مرورگر اون ذخیره می شه و هر زمان که به سراغ وب سایتای دیگه یا شبکه های اجتماعی میره از راه اون کوکی شناسایی شده و تبلیغ شما واسه ایشون نشون داده می شه.

البته از وقتی که گوگل در چگونگی نمایش تصاویر در جیمیل تغییراتی رو به وجود آورد به کار گیری این روش رو غیرممکن ساخت؛ چون که گوگل تصاویر رو در حافظه موقت خود ذخیره می کنه و پس کوکی هدف گیری رو نمیشه در مرورگر کاربر قرار داد. طبیعتاً در اینجور شرایطی نمی تونین فهرستی از کاربرانی که می خواین تبلیغتان واسه اونا نشون داده شه جفت و جور کنین.

جایگزینی که همه آدمایی که قبلاً از ایمیل ریتارگتینگ استفاده می کردن به سراغ اون رفتن CRM ریتارگتینگ بود. در CRM ریتارگتینگ، تبلیغات رو براساس نشانی ایمیل کاربران به اونا نشون می دین. تموم کاری که باید بکنین اینه که فهرست نشانیای ایمیلتان رو در برنامه مخصوص ریتارگتینگ آپلود کنین یا به سرویس دهنده ریتارگتینگ تون تحویل بدین. بعد اطلاعاتی که شما ارائه می کنین با اطلاعات بقیه سیستمای آنلاین و آفلاین CRM تطبیق داده می شه تا کاربر هدف به طور خودکار شناسایی شده و تبلیغاتتان واسه ایشون نشون داده شه.

CRM ریتارگتینگ به سیستم Custom Audience فیسبوک شباهت داره. شما در Custom Audience باید فهرستی از ایمیلا، شماره تلفنا یا آی دی کاربران هدف رو وارد کنین. فیسبوک با در نظر گرفتن اطلاعات شما کاربران هدف رو می شناسونه و تبلیغاتتان رو به اونا نشون میده.

۳٫ ریتارگتینگ در شبکه های اجتماعی (Social media retargeting)

وقتی که پای ریتارگتینگ رو به شبکه های اجتماعی باز می کنیم و تبلیغاتمان رو در اونا نشون می دیم از «ریتارگتینگ شبکه های اجتماعی» استفاده کردیم. اما ریتارگتینگ سایت با ریتارگتینگ شبکه های اجتماعی چه فرقی داره؟ ریتارگتینگ سایت فقط نشون دهنده روند ابتدایی ریتارگتینگ، یعنی قرار دادن کوکی در مرورگر کاربرانه، اما کاری به کانالی که بعداً واسه نمایش تبلیغاتتان ازش استفاده می کنین نداره. در ادامه، اگه از تبلیغ در سایتای دیگه استفاده کنین، انگار ریتارگتینگ سایت رو ادامه دادین؛ اما اگه از شبکه های اجتماعی کمک بگیرین از ریتارگتینگ شبکه های اجتماعی استفاده کردین.

از جمله شبکه های اجتماعی که توانایی ریتارگتینگ دارن میشه به فیسبوک، توییتر، لینکدین و یوتیوب اشاره کرد.

۴٫ به کار گیری فهرست ریتارگتینگ واسه تبلیغ در یافته های جستجو (Remarketing lists for search ads)

خدمات مربوط به شکلای جور واجور جورواجور ریتارگتینگ رو شرکتای مختلفی ارائه میدن، اما به کار گیری فهرستای ریتارگتینگ (که گوگل به اون ریمارکتینگ میگه) واسه تبلیغ در یافته های جستجو مختص Google Adsه. به کمک این سرویس می تونین با به کار گیری فهرست ریتارگتینگی که در اختیار دارین به بازدیدکنندگان قبلی وب سایتتون در وقتی دسترسی پیدا کنین که واسه جستجو به سراغ گوگل رفته ان. در این حالت به جای تبلیغات بنری، تبلیغات متنی خودتون رو در یافته های جستجو به اونا نشون می دین.

ازآنجایی که زیاد در اینترنت به مباحث مربوط به این نوع از ریتارگتینگ پرداخته نشده، محبوبیت اون به اندازه بقیه شکلای جور واجور ریتارگتینگ نیس. در عین حال، اطلاع از معنا و معنی اون لازمه.

1111111111

بعضی وقتا به کار گیری فهرستای ریتارگتینگ واسه تبلیغات در یافته های جستجو با ریتارگتینگ جستجو اشتباه گرفته می شه، چون که در هر دوی اونا کلمه های جستجو و ریتارگتینگ هست؛ اما این دو به طور کاملً با هم متفاوت هستن. به کار گیری فهرستای ریتارگتینگ واسه تبلیغات جستجو به شما این امکان رو میده تا تبلیغات متنی خود رو از راه موتورهای جستجو به کاربرانی نشون بدین که قبلاً از وب سایتتون دیدن کردن؛ اما از راه ریتارگتینگ جستجو تبلیغات بنری تون رو در برابر دید آدمایی قرار می دین که هیچوقت از سایت شما بازدید نکرده ان، اما کلمات و عبارات کلیدی در رابطه رو جستجو کردن.

۵٫ ریتارگتینگ جستجو (Search retargeting)

با اینکه در ریتارگتینگ جستجو هم کلمه ریتارگتینگ هست، اما در واقع با شکلای جور واجور دیگه ریتارگتینگ فرق داره. بقیه شکلای جور واجور ریتارگتینگ همه روشی واسه جذب کاربرانی هستن که با شما طوری تماس داشتن (چه از راه بازدید از سایت شما یا فعال سازی اشتراک در محتوای اون)، اما ریتارگتینگ جستجو امکان جذب مشتریان جدیدی که پتانسیل خیلی بالایی دارن رو واسه کسب وکار شما جفت و جور می کنه.

از راه ریتارگتینگ جستجو تبلیغات خود رو به کاربرانی نشون می دین که قبلاً کلمات کلیدی مربوط به کسب وکارتون رو جستجو کردن، اما هیچوقت از سایت شما بازدید نکرده ان. مثلا، اگه فروشگاه اینترنتی کفش داشته باشین، تبلیغ شما واسه آدمایی ظاهر می شه که قبلاً عباراتی مانند «کفش پاشنه بلند» یا «کفش قرمز» رو جستجو کردن.

شکلای جور واجور ریتارگتینگ از نظر چگونگی هدف گیری

ریتارگتینگ رو براساس چگونگی هدف گیری مردم میشه به دو نوع تقسیم کرد:

۱٫ ریتارگتینگ پیکسل محور

بخش بزرگ ریتارگتینگ از نوع پیکسل محوره. اما پیکسل چیه؟ پیکسل یه قطعه کده که در سایت خود قرار می دین. وقتی که کسی وارد سایتتون می شه اون پیکسل یه کوکی رو در مرورگر ایشون قرار میده و کاربر مورد نظر از راه همون کوکی زیر نظر گرفته می شه.

پس هروقت که اون فرد وارد سایتی می شه که به اون تبلیغ دادین، یه بازار مشکی ایجاد می شه و تبلیغ کسی که بیشترین مبلغ رو پرداخت کرده در جایگاه مربوطه نشون داده می شه.

امتیازی که ریتارگتینگ پیکسل محور داره فوریت اون هستش؛ یعنی به محض اینکه کسی وارد سایتتون می شه کوکی شما رو دریافت می کنه و کار تبلیغات ریتارگتینگ شروع می شه. هم اینکه می تونین واسه صفحات خاصی از وب سایتتون (مثلاً صفحه تکمیل خرید) کوکیای خاصی رو تعریف کنین یا بسته به رفتار کاربراتون اونا رو بخش بندی کنین (مثلاً براساس وقتی که در سایت شما گذرونده ان یا تعداد صفحاتی که دیدن کردن).

۲٫ ریتارگتینگ فهرست محور

مبنای ریتارگتینگ فهرست محور، فهرستیه که از مشتریان فعلی تون جفت و جور کردین. واسه اجرای یه کمپین فهرست محور، فهرست ایمیل هاتون رو تو یه پلتفرم ریتارگتینگ آپلود می کنین (بعضی از پلتفرما مانند Google Ads واسه کسب اطلاعات مشتریان و جفت و جور فهرست مزبور به شما کمک می کنن). پس از اون، پلتفرم مورد نظر اون دسته از کاربران خود که در فهرست شمان رو می شناسونه و اونا رو با تبلیغات شما هدف قرار میده.

بزرگ ترین امتیاز ریتارگتینگ فهرست محور، شناختیه که از مخاطب هدف خود دارین. در واقع، بخش بزرگ اعضای فهرستای پیکسل محور به طور کاملً ناشناس هستن؛ پس تموم چیزی که از اونا می دونین اینه که از سایت شما دیدن کردن و شایدً کاری رو انجام دادن که نشون دهنده علاقه اونا به چیزیه. اما شاید واقعاً یه مشتری علاقه مند باشن و شاید یه حریف که به دنبال به هم ریختن آمار و برنامه های شماس.

اما در ریتارگتینگ فهرست محور می تونین آدمایی که می خواین مورد هدف گیری دوباره قرار بگیرن رو دقیقاً مشخص کنین.

نقطه ضعف ریتارگتینگ فهرست محور اینه که شاید ایمیل کاربر هدف شما با ایمیلای پلتفرم ریتارگتینگ یکی بودن نداشته باشه. به هرحال باید به این نکته توجه داشت که خیلی از مردم واسه ثبت نام در شبکه های اجتماعی از نشانی ایمیل متفاوتی استفاده می کنن. پس هیچ بعید نیس که یه فهرست طلایی از مشتریان راغب (lead) داشته باشین و اونو وارد پلتفرمی مانند فیسبوک کنین، اما تنها ۲۰ درصد اونا با کاربران فیسبوک تطبیق پیدا کنن.

شکلای جور واجور تبلیغات ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ به طورکلی بر دو نوعه که در ادامه با اونا آشنا میشین:

۱٫ تبلیغات ریتارگتینگ ثابت یا استاتیک (Static)

در ریتارگتینگ استاتیک از تعداد محدودی از قالبای تبلیغاتی استفاده می شه. پس از اینکه این تبلیغات رو در پلتفرم ریتارگتینگ مورد نظر قرار دادین، طبق قوانینی که تعیین می کنین و صفحاتی که مخاطب از اونا دیدن کرده واسه ایشون نشون داده می شن.

درصورتی که یه شرکت B2B دارین، یعنی اجناس و خدمات خود رو به شرکتای دیگه عرضه می کنین، یا تعداد اجناس یا خدمات شما زیاد نیس می تونین از این نوع از تبلیغات استفاده کنین.

۲٫ تبلیغات ریتارگتینگ پویا یا دینامیک (Dynamic)

منظور از تبلیغات دینامیک تبلیغاتیه که با در نظر گرفتن فعالیت کاربر به طور خودکار (با محوریت پیشنهاد یک یا چند محصول) در برابر ایشون ظاهر می شه. تبلیغات دینامیک برخلاف تبلیغات استاتیک واسه هر فردی فرق داره.

معمولاً فروشگاه های آنلاینی که اجناس زیادی دارن بیشتر از ریتارگتینگ دینامیک استفاده می کنن و دلیل اینم اثر بسیار مثبت این روشه.

تبلیغات ریسپانسیو دینامیک از تبلیغات متنی، تصویری و همسان (native) استفاده می کنن و به طور خودکار با هر اندازه ای یکی بودن پیدا می کنن (از جمله ابعاد مخصوص موبایل) و پس در همه دستگاه ها خوب به نمایش در میان.

در این روش موقع ایجاد تبلیغ، مواردی مانند لوگو، تصویر، توضیح و عناوین رو درج می کنین و تنظیمات و سفارشی سازی تبلیغ رو بردوش سیستم می ذارین.

در ادامه با چگونگی اجرا و اجرای یه کمپین ریتارگتینگ آشنا میشیم.

چیجوری یه کمپین ریتارگتینگ به راه بندازیم؟

واسه به کار گیری ریتارگتینگ با به کار گیری پلتفرمای ریتارگتینگ مراحل زیر رو دنبال کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این مراحل بیشتر با تبلیغات Google Ads یکی بودن داره، اما در کل در همه پلتفرما از روند مشابهی استفاده می شه.

۱٫ همه صفحات سایت و اپای خود رو با کد ریتارگتینگ تگ کنین

واسه به کار گیری ریتارگتینگ باید کد، تگ یا پیکسل ریتارگتینگی که پلتفرم ریتارگتینگ مورد نظرتون بهتون میده رو در تک تک صفحات سایت خود قرار بدین.

اگه با کدنویسی آشنایی ندارین از یه پیشرفت دهنده یا کسی که دستی بر آتیش کدنویسی داره کمک بگیرین.

کدی که در سایت یا اپ تون قرار می دین کارای زیر رو واسه شما انجام میده:

• اطلاعات کلیک روی تبلیغی که بازدیدکننده رو به سایت شما هدایت کرده رو ثبت می کنه و

• اطلاعات بازدیدکنندهای سایت شما رو جمع آوری کرده و اونا رو به یه فهرست ریتارگتینگ در پلتفرم ریتارگتینگ مورد نظر (مثلاً Google Ads یا Facebook Ads) اضافه می کنه.

۲٫ فهرستای ریتارگتینگ دقیقی از بازدیدکنندها بسازین

منظور از فهرست ریتارگتینگ، یه مجموعه از بازدیدکنندها یا کاربران سایت یا اپ موبایلی شماس. موقع جفت و جور فهرست کنترل کاملی بر آدمایی که به فهرست اضافه می شن دارین. هم اینکه، می تونین به مدت عضویت در فهرست هم قواعدی رو مشخص کنین.

با در نظر گرفتن تنظیماتی که انجام دادین هر بازدیدکننده پس از بازدید از سایت شما به یه گروه خاص اضافه می شه و براساس گروهی که در اون قرار داره، دفعه بعدی که وبگردی می کنه تبلیغات شما رو مشاهده می کنه.

پیشنهاد Google Ads اینه که فهرستایی مانند اینا بسازین: بازدیدکنندهای صفحه اصلی، بازدیدکنندهای دسته بندیای اصلی اجناس، بازدیدکنندهای محصول، اونایی که خرید خود رو تکمیل نکرده ان، تبدیل شده ها در گذشته یا مواردی مثل اینا.

هر گروه شامل افرادیه که عمل خاصی رو در سایت شما انجام دادن. مثلا، بازدیدکنندهای صفحه اصلی اون دسته از آدمایی هستن که از صفحه اصلی سایت شما بازدید کرده و پس از اون از سایت خارج شدن. بازدیدکنندهای دسته بندیای اصلی اونایی هستن که به یه دسته بندی از اجناس شما علاقه نشون دادن، اما به سراغ محصول خاصی نرفته ان.

البته گوگل پیشنهاد می کنه که تعداد فهرستا از ۱۰ عدد بیشتر نشه؛ چون که این انگار زیاده روی حساب می شه و بیشتر از اینکه به درد بخور باشه پیچیدگی بوجود میاره.

۳٫ واسه هر گروه یه پیام مناسب تنظیم کنین

در تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردی همه آدمایی که تبلیغ شما رو مشاهده می کنن یه پیام واحد رو دریافت می کنن. اما در تبلیغات ریتارگتینگ می تونین به هر کدوم از بازدیدکنندهای هدفتون پیام خاصی رو نشون بدین.

مثلا اگه یه نفر از صفحه لباسای تابستونی زنونه سایت شما بازدید کرده باشه می تونین مجموعه لباسای جدید یا دارای تخفیف خود رو از راه تبلیغات ریتارگتینگ به اون نشون بدین.

هم اینکه، می تونین پس از انجام هر عمل از طرف مشتری به خاطر ادامه رفتارای هدف پیامای متناسبی رو بفرستین. مثلاً پس از خرید لباس تابستونی، مشتری رو با پیامی مشابه با این هدف قرار بدین: «خرید لباسای پاییزه رو به پاییز نندازین. همین امروز از تخفیفامون استفاده کنین.»

۴٫ از تبلیغات بنری مؤثر و مناسبی استفاده کنین

به خاطر افزایش بازده کمپینای ریتارگتینگ خود:

• از تبلیغات بنری ریسپانسیو یا واکنشگرا استفاده کنین؛ یعنی تبلیغاتی که با همه قالبا و اندازه ها هماهنگ می شن.

• هم از تبلیغات متنی و هم از تبلیغات تصویری استفاده کنین و درصورتی که پلتفرم مورد استفاده شما اجازه میده، دست کم سه اندازه جور واجور واسه تبلیغ خود انتخاب کنین (مثلاً ۳۰۰ در ۲۵۰، ۷۲۸ در ۹۰ و ۱۶۰ در ۶۰۰)

۵٫ تنظیمات اضافی لازم رو بکنین

معمولاً پلتفرمای جور واجور ریتارگتینگ، تنظیمات متفاوتی رو در اختیار کاربران خود قرار میدن. تنظیماتی که اینجا ذکر می کنیم برگرفته از قسمت Optimize settings پلتفرم Google Adsه:

• انتخاب زبون: با انتخاب زبون مخاطب، تبلیغات شما به زبون مادری کاربر ظاهر می شن.

• انتخاب مکان: با تنظیم مکان، مشخص می کنین که کاربران کدوم مناطق جغرافیایی باید هدف تبلیغات شما قرار بگیرن.

• انتخاب ویژگیای جمعیتی: از این روش می تونین جنسیت یا گروه های سنی که با برند یا محصول و تبلیغات شما تناسبی ندارن رو مستثنا کنین.

• تناوب نمایش تبلیغ: Google Ads تعداد دفعات نمایش هر تبلیغ به مخاطب رو مدیریت و کنترل می کنه، اما شمام می تونین به طور دستی این اندازه رو در پلتفرمای جور واجور تغییر بدین.

• وب سایتا و اپای استثنا: از این روش می تونین سایتا و اپایی که نمی خواین تبلیغتان در اونا نشون داده شه رو مستثنا کنین. مثلا، چه بسا بعد از بررسی گزارشای آماری دریافتی به این نتیجه برسین که بعضی از وب سایتا یا اپا نتیجه مناسبی رو عاید شما نمی کنن یا با برندتون تناسبی ندارن؛ در اینجور شرایطی می تونین از این گزینه استفاده کنین.

• انتخاب نوع دستگاه مورد استفاده کاربر: در خیلی از پلتفرمای ریتارگتینگ امکان انتخاب نوع دستگاه هایی که تبلیغ شما باید در اونا نشون داده شه هم هست.

امتیازات ریتارگتینگ

به کار گیری ریتارگتینگ امتیازات و منافع زیادی داره که از جمله مهم ترین اونا میشه به این موارد اشاره کرد:

• از راه ریتارگتینگ با آدمایی که از سایت یا اپ شما استفاده کردن دوباره رابطه برقرار می کنین.

• با تعامل و رابطه بیشتر، آگاهی نسبت به برند خود رو افزایش می دین.

• با نمایش شکلای جور واجور کالاهایی که بازدیدکننده سایت شما به اون علاقه نشون داده می تونین احتمال فروش اجناس خود رو زیاد کنین. ً این علاقه قبلی به معنی افزایش بهره وری تبلیغات شما و کاهش هزینه ها میشه.

• به کار گیری پیامای متناسب واسه گروه های جور واجور باعث افزایش اندازه کلیک خوری و ترافیک سایت می شه.

• وقتی که تبلیغات خود رو دوباره در برابر آدمایی قرار می دین که از قبل با برند یا اجناس شما آشنایی دارن احتمال کلیک روی تبلیغ مورد نظر بیشتر می شه.

• ریتارگتینگ به طورکلی دور محور تبلیغات سفارشی خودکار می چرخه. با به کار گیری تبلیغات دینامیک ریسپانسیو اجناس مناسبی رو به طور خودکار به آدمایی نشون می دین که به اونا علاقه مند هستن.

آینده ریتارگتینگ

با در نظر گرفتن رشد رو به رشد هوش مصنوعی میشه آینده درخشانی رو واسه ریتارگتینگ تصور کرد.

Machine Learning یا یادگیری ماشینی می تونه با محدودتر کردن فهرستای ریتارگتینگ، شناسایی بهترین زمینه ها واسه قرار دادن تبلیغات و پیش بینی کارکرد هر تبلیغ به افزایش اندازه تبدیل کمک کنه.

هم اینکه با در نظر گرفتن تغییر هر ساله رفتار مشتریان، هوش مصنوعی می تونه این رفتارای متغیر رو شناسایی کرده و بهترین و کارآمدترین گزینه ها رو در برابر شما بذاره. بازاریابا به کمک هوش مصنوعی می تونن از اطلاعات با ارزشی که از الگوی رفتاری مشتریان به دست میاد استفاده کنن و روش هدف دارای خود رو به تناسب با اونا کاهش کرده و تغییر بدن.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا گذری داشته باشیم بر هر اون چیزی که باید در مورد ریتارگتینگ بدونین تا بتونین وارد این میدون شید. حالا نوبت شماس تا دست به کار شید و از این راه حل مؤثر به نفع خود استفاده کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: ریتارگتینگ چیه و چیجوری به افزایش فروش شما کمک می کنه؟