تیر ۱۵, ۱۳۹۹

دیجیتال مارکتینگ و برندینگ با ساخت ویدئو تبلیغاتی و انتشار در یوتیوب

راهنمای قدم به قدم واسه افزایش حضور در یوتیوب و بهبود سئو از راه ویدیو

یوتیوب YouTube خیلی زیاد بزرگ و بسیار محبوبه، به خاطر همین چیزی نیس که یه متخصص بتونه از اون صرف نظر کنه.

اگه یه کانال یوتیوب YouTube ندارین، حالا زمان شروع به ساخت اون هستش. یا اگه یه کانال دارین ولی هیچوقت اونو جدی نگرفته و بالا نیاورده اید، حالا زمان اقدامه.

این مقاله شما رو وارد روند حضور در یوتیوب کرده، و مراحل، وسیله ها و راهنماییای مهم واسه شروع رو به شما نشون میده، با ویرلن همراه باشین:

آموزش یوتیوب

  1. اهداف خود رو تعریف کنین

اگه هدف تون تبدیل شدن به یه ستاره در یوتیوب باشه، ممکنه کمی دیر شده باشه: امروزه مورد توجه قرار گرفتن کار سختیه و فضا بسیار رقابتیه. ستاره شدن سالها زمان میبره چراکه کاربران با کانالای بیشماری واسه انتخاب مواجه می شن.

در ادامه سه هدف قابل رسیدن آورده شده که از یه دیدگاه تجاری نسبت به معروفیت، مناسب تر هستن:

۱٫۱ یوتیوب واسه مدیریت اعتبار و خوشنامی برند

حقیقتی در مورد مدیریت اعتبار و خوشنامی از راه گوگل هست: کار شما پایانی نداره.(یه فعالیت همیشگیه). حتی اگه شما آوازه ای عجیب داشته باشین و اگه از یافته های حاصل از اون رضایت کامل دارین، باید محتوای بیشتری رو در دور و بر برند خود منتشر کنین.

یوتیوب بستر مناسبی واسه مدیریت اعتبار و خوشنامیه. چون فیلمهای یوتیوب به طوری باورنکردنی در گوگل رتبه بندی می شن(رتبه بندی عالی) .

علاوه بر این، ویدیوهای YouTube تقریبا بیشتر اوقات اسنیپت مناسبی دریافت می کنن (یعنی گوگل thumbnail ، نویسنده و طول ویدیو رو در SERPs نشون میده). این یعنی که شما خیلی راحت می تونین توجه زیادی بسمت ویدئوی خود جلب کنین.(در زیرو رو کردن و گشتنای ویدئویی)

با در نظر گرفتن این موضوع، به قرار دادن ویدیوهایی در YouTube فکر کنین که :

  • مروری بر اجناس و خدمات تون باشه.
  • مشتریان خوشحال تون رو نمایش دهد.
  • بازخورد مشتریان رو روشن کنه. (مثلا، توصیفات چشمی نسبت به برندتون خوب جمع آوری شده و تو یه ویدیو نشون داده می شن)
  • به تیم تون یه نگاه خلاصه بندازه. (افراد در پشت برندتون رو نشون بدین، از رویدادها یا کنفرانسا و چیزای دیگه ای به جز اینا ویدیو انتشار بدین)

۱٫۲ فیلمهای یوتیوب واسه ایجاد مشتریان بالقوه

در یوتیوب به یه دلیل روشنه که مشتری بالقوه بهمراه دارن: یوتیوب یه روش آسون در اختیار مشتریان تون قرار میدن تا مخاطبان ویدیو های شما رو ببینن که به چه دلیل به محصول شما نیاز دارن.
پس، یوتیوب یه پلت فرم کامل واسه میزبانی نمایش اجناس شماس: از طرفی رایگان بوده و فایده هایی واسه سایت و رتبه بندی خوب در گوگل ارائه میده و هم اینکه بدلیل داشتن یه جامعه بزرگ درون خود، جزو بهترین پلتفرمای دیجیتال مارکتینگ است چون محصول شما رو در برابر دید قرار میده و به بقیه این امکان رو میده تا کار و کاسبی شما رو کشف کنن.

دیجیتال

۱٫۳ یوتیوب واسه بهبود ترافیک

یوتیوب دارای پتانسیل بسیارعالی واسه س که حتی برندا و کار و کاسبیای بزرگ هم نمی تونن اونو ندیده بگیرن: یوتیوب به عنوان یه موتور کشف بزرگ عمل می کنه.

تصور کنین ویدیوی شما بعد از بازبینی محصول حریف تون نشون داده شه. و در ادامه مشتریان رقبا درگیر مقایسه ویدیوی شما و با ویدیوی اونا می شن.(مخصوصاً وقتی که به دنبال کالای جانشین باشن)

فقط همین کارکرد واسه شما سود زیادی بوجود میاره.

  1. یه تقویم واسه تولید ویدیو بسازین

مثل هر نوع محتوا، محتوای ویدئویی هم نیاز به طوفان مغزی ، سازماندهی و برنامه ریزی داره.

برنامه ریزی

یه تقویم معمولی واسه معمولا شامل:

    • با جستجوی کلمات کلیدی شروع کنین.
    • از جستجوهای پرسشی استفاده کنین تا ایده های خاص تری بدست بیارین.
    • ایده

  • از فصل بندی استفاده کنین تا زمان بندی هر محتوایی رو در اختیار داشته باشین.
  • واسه تولید و پیشرفت زمان کافی اختصاص بدین.

اینجا یه نمونه از برنامه محتوایی آورده شده که نشون دهنده محتوای هر ماه سال براساس جستجوی کلمات کلیدی و فصل بندیه:

واسه کلید واژه من از Serpstat استفاده می کنم چون ویژگی خوشه ای(دسته ای) منحصر به فردی رو ارائه میده. واسه هر لیستی که آماده می کنین ، این نرم افزار از صفحه یافته های جستجوی گوگل واسه شناسایی آدرسای مشابه استفاده می کنه، چگونگی رابطه بین موارد جور واجور در لیست تون رو آزمایش کرده ، و براساس اون، اونا رو به صورت گروهی تقسیم بندی می کنه.

  • این گروه بندی برنامه ریزی محتوا رو ساده تر کرده، به شما این امکان رو میده تا مفاهیم پشت هر گروه کلمات کلیدی رو ببینین و اونا رو براساس فصل بندی یا عوامل دیگه به برنامه خود اضافه کنین.
  • بسته به اینکه چه تعدد محتوای ویدئویی می خواین بسازین، می تونین واسه ساخت ویدیو یه تقویم جداگونه تنظیم کنین یا ویدیوها رو در تقویم کلی خود بذارین.هنگام تنظیم برنامه تون، اهداف خود رو هم تو ذهن داشته باشین. بعضی از فیلما، مانند نظر مشتریان و یا بررسی اجناس، براساس جستجوی کلمات کلیدی شما نیستن اما با این حال باید در برنامه گذاشته شن.

  1. تولید ویدیو رو شروع کنین

    تولید ویدیو و می تونه دلهره آور باشه، مخصوصا اگه بودجه کمی داشته باشین، اما این کار امروزه بسیار ساده تر و مقرون به صرفه تر از چیزیه که شما می تونین تصور کنین.

    اگه کمپینایی با بودجه پایین تر رو در نظر دارین، اینجا چند نوع از ویدیوها و ابزارهایی که می تونین امتحان کنین آورده شدن:

آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی

۳٫۱ تولید ویدئوی داخلی

در واقع شما می تونین بدون نیاز به برپا کردن یه اتاق جداگونه یا خرید وسایل گرون، از تولید ویدیو در محل سازمان خود استفاده کنین.

اینجا چند ایده آورده شده:

با به کار گیری Animatron (دست کم هزینه ۱۵ دلار در ماه) فیلمای توضیحی(توضیحی در مورد محصولتان) با کیفیت بالا بسازین: کلاً یکی دو روز زمان میبره تا همه وسیله و گزینه های موجود در اونو یاد بگیرین، اما پس از اون ساخت ویدیو به طور کامل آسون می شه.

دلار

با به کار گیری Animoto (8 دلار در ماه)، توصیفات چشمی قشنگتر، فیلم تبلیغاتی و چیزای دیگه ای به جز اینا بسازین: شما واسه یادگیری اون به زمان زیادی نیاز ندارین؛ بسیار آسون و سرگرم کننده س.

با به کار گیری iMovie (به صورت رایگان واسه کاربران مک) ویدئوهای آموزشی بسازین: حدود یه هفته زمان لازمه تا تموم ویژگیا و ابزارای اونو به درستی تشخیص بدین ولی در آخر به هدفتون می رسین.

با به کار گیری Blue Jeans (هزینه از ۱۲٫۴۹ دلار در ماه شروع می شه)، مصاحبه ویدئویی بسازین.

با به کار گیری ClickMeeting (شروع هزینه از ۲۵ دلار / ماه) ارائه های تخته ای (وایتبرد) تولید کنین: اول وبیناری ایجاد کرده، بعد از ضبط ویدیو استفاده کنین. ClickMeeting یادداشتای وایتبرد شما رو ذخیره می کنه که می تونین اونا رو در مقاله های خود بکار ببرین. شما می تونین از اتاق خود واسه نشون دادن لوگو استفاده کنین. کل ارائه خود رو به شکل وایتبرد ثبت کنین، بعد اونا رو به کانال خود بفرستین.

۳٫۲ چگونگی برون سپاری ساخت ویدیو

گزینه عادی واسه برون سپاری تولید ویدیو سایتی مانند Fiverrه. با جستجویی در نمونه کارا، شما می تونین ایده های بیشتری رو نسبت به نوع ویدیوهایی که می تونین بسازین، بدست بیارین. البته، اجازه ندین که شما رو گول بزنن. افراد خلاق زیادی هستن که می تونن ویدیوهای بسیار خوبی واسه شما بسازن.

یکی دیگه از ایده های خوب اینه که به وبلاگ نویسان YouTube در مورد کاری خود دسترسی پیدا کنین. بعضی از اونا هستن که می تونن واسه شما کار کنن و به عنوان یه جایزه، شما می تونین از برند بعضی از اونا هم به درد بخور شید.

مثلا تو یه مورد من تونستم یه وبلاگنویس بزرگ YouTube رو واسه کار با یکی ازمشتریانم فقط با ۷۵ دلار واسه هر ویدیو پیدا کنم. ویدیوها از کیفیت بالایی بهره مند بودن و آماده آپلود شدن بودن.

  1. واسه هر ویدیو یه صفحه بسازینهنگام آپلود ویدئوهای تون در یوتیوب، واسه بهینه سازی هرکدوم زمان کافی در نظر بگیرین، به هر صفحه ویدئویی محتوای زیادی رو اضافه کنین، شامل یه عنوان دقیق، یه توصیف مفصل (دست کم ۳۰۰ تا ۵۰۰ کاراکتر) و برچسبای زیاد.

عنوان ویدیو: کلا، یه عنوان خیره کننده تر و دقیق شامل:

  • کلمات کلیدی اصلی
  • نام محصول و نام تجاری شما
  • نام سخنران در صورت وجود (مثلا، هنگام ارسال مصاحبه). ممکنه شامل برند بقیه هم شه.
  • نام اتفاق و هشتگ (در صورت ضرورت)
  • شهر، ایالت، کشور (مخصوصا اگه شما یه کار و کاسبی محلی رو مدیریت می کنین)

توضیح ویدیو: رونوشت کاملی از ویدئوی.

ثامنِیل(thumbnail): یه تصویر کوچیک قابل خوندن و خیره کننده

۵٫ایجاد کلیک و تعامل

در مقاله گفتیم که به غیر از یکی بودن کلمات کلیدی با به کار گیری عنوان و توضیحات ویدئویی، YouTube از معیارهای ویدئویی دیگری استفاده می کنه تا بدونه که ویدیوها باید چندوقت یه بار به عنوان ویدیوهای مربوطه پیشنهاد شن و به چقدر یه ویدیو باید در یافته های جستجو رتبه بندی شه.

به این مثال دقت کنین:

هرچه افراد بیشتری ویدیوی شما رو تا انتها ببینن بهتره. اگه بیشتر از ۵۰٪ از تموم تماشاچیان ویدیوی شما، بیشتر از ۵۰٪ ویدیو رو تماشا کرده باشن، YouTube فرض می کنه که ویدیوی شما کیفیت بالایی داره و پس می تونه در یافته های پیشنهاد شده در کنار یا در آخر بقیه ویدیوها ظاهر شه . لطفا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین: این اعدادی که گفته شد فقط نمونه بودن ، هیچکی نمی دونه که درصد دقیق یوتیوب چقدره.

اینطوری، وقتی که هدف به دست آوردن نظر الگوریتمای YouTubeه، گرفتن بازدید زیاد، بسیار موثر میشه.

۵٫۱ یه جدول قابل کلیک واسه محتواها بسازین تا افراد رو بسمت ویدیوهای دیگرتون هدایت کنین.

بخش توصیف ویدیو و یا نظر پین شده باید دارای یه جدول قابل کلیک واسه محتوا باشه تا بینندگان رو به سمت ویدیو بکشونه. این بازدیدهای عمیق(طولانی) رو واسه ویدیو بهمراه داره، که یکی از عوامل مهم در رتبه بندی یوتیوبه.

۵٫۲ به کار گیری رسانه های اجتماعی واسه جذب بازدید بیشتر

ویدیوها در رسانه های اجتماعی تون، یه روش آسون واسه کسب کلیکای بیشتر و دیدگاه های مثبته. هم اینکه انتشار ویدیوها بوسیله مدلای جدید میتونه بهترین راه واسه افزایش بازدید ویدیو ها باشه.

۵٫۲٫۱ اول ویدیو رو در سایت تون بذارین

توجه: ویدیوها رو در صفحات سایت خود اضافه کنین و نشانی اینترنتی سایت خود رو به جای صفحه واقعی YouTube پیشرفت بدین. این راه و روش دو مزیت مهم داره:

  • دوری از پخش خودکار: آمار YouTube خود رو خراب نکنین! صفحات YouTube به صورت پیش فرض فیلما رو به شکل خودکار پخش می کنن، پس اگه شما یه نشانی YouTube رو در توییتر و فیسبوک به اشتراک بذارین، افراد زیادی روی اون کلیک می کنن و بدون این دست اون دست کردن صفحه رو ترک می کنن ، با این حال، اگه شما صفحه سایت خود رو با ویدیوی تعبیه شده در اون به اشتراک بذارین، ویدیو تا وقتی که بیننده روی اون کلیک نکنه پلی نمیشه. اینطوری شما مطمئن میشین که ویدیو فقط به وسیله آدمایی که واقعاً می خوان اونو تماشا کنن، پخش می شن.

    1111111111

  • به جای بازاریابی واسه صفحه یوتیوب، زمان و تلاش خود رو واسه ارتقای سایت خودتون صرف کنین. با این کار،می تونین مطمئن باشین که آدمایی که ویدیو رو در صفحه سایت شما می بینن، با برند شما رابطه برقرار می کنن تا اینکه ویدیوهای بقیه رو بعد از اون تماشا کنن.

اشتراک گذاری ویدیو در استوری واتس اپ هم میتونه تاثیر خیلی خوبی داشته باشه.

روشای بسیاری بطور طبیعی واسه قرار دادن فیلمای یوتیوب در وبلاگ هست تا دید بیشتری رو ارائه بدن. مثلا، به بعضی از این تما نگاه کنین تا ایده هایی واسه نمایش فیلم در سایت به دست بیارین.

۵٫۲ لیستی واسه پخش بسازین. Playlist

با مرتب سازی ویدیوها در لیستای پخش، شما دو هدف مهم رو به دست میارید:

درگیر کردن طولانی تر بینندگان با فیلم های برندتون: فیلما تو یه لیست پخش، تا وقتی که متوقف نشن، به حالت خودکار پخش می شن.

ایجاد ارزش برند جداگونه از هرکدوم: آدرسای Playlistا می تونن در یافته های جستجوی یوتیوب و گوگل رتبه خوبی بدست بیارن، که منتهی به دیده شدن بیشتر فیلما و نام تجاری شما کلا شده، و هم اینکه به شما اجازه میده تا یافته های جستجوها رو بیشتر کنترل کنین.

با به کار گیری پلی لیستا، شما می تونین ظاهر و حس کانال یوتیوب خود رو به طور موثر تری سفارشی کنین.در این صورت به مشترکین بالقوه خود دیدی نسبت به بقیه مواردی که پوشش می دید میدید.

۶٫بر پیشرفت خود نظارت کنین

۶٫۱ Topvisor

Topvisor تنها ردیاب رتبه است که رتبه بندی یوتیوب رو بررسی می کنه. شما باید واسه هر کدوم از ویدیوهای خود یه پروژه جدید بسازین، اما می تونین واسه هر ویدیو، کلمات کلیدی زیادی رو بررسی کنین. من همیشه بر کلید واژه اصلی، نام برند و بقیه اطلاعات خاصی که در عنوان ویدیو قرار داده ام، نظارت می کنم.

۶٫۲ YouTube Analytics

یوتیوب به شما دیدگاهی نسبت به اینکه کانال و هر ویدیو درون اون چیجوری عمل می کنه میده.

  • منابع ترافیکی رو مشاهده می کنین، یعنی بازدیدها از کجا میان مثلاً از ویدیوهای پیشنهاد شده، جستجوی یوتیوب، یا منابع خارجی (از سایتا و اپلیکیشنا و چیزای دیگه ای به جز اینا.)
  • تعداد دفعاتی که ویدیوهای شما در پلی لیست بینندگان دیده شدن. از جمله موارد دلخواه، واسه محدوده تاریخی، منطقه ای و بقیه فیلترها.
  • میانگین مدت زمان پخش واسه هر ویدیو
  • تعداد تعاملات (مشترکین، لایکها، نظرات) هر ویدیو

شما می تونین آمار هر ویدیو رو به شکل جداگونه، و یا واسه هر کدوم از لیستای پخش تون(playlists) ببینین.

۶٫۳ به کار گیری یه داشبورد واسه دیدی کامل

اگه دست کم یه ویدیو در ماه تولید می کنین، ممکنه بخواین داشبوردی رو تنظیم کنین که دیدی کلی از اینکه کانال YouTube تون در حال بهبوده یا نه ، به شما بده.

Cyfe ابزاریه که هنگام ردیابی آمار، از راه پلتفرمای جور واجور به شما راهی واسه سازماندهی مناسب ارائه میده. من یه داشبورد جداگونه دارم که واسه تماشای کانالای YouTube خودم استفاده می کنم.

نتیجه

ساخت یه کانال YouTube واسه بازاریابی محتوا از راه ویدیو کار سختیه. ممکنه فعالیت کمی رو در چند هفته یا حتی چند ماه پس از شروع کار ببینین. اجازه ندین این شما رو ناامید کنه. YouTube یه پلت فرم تبلیغاتی بزرگ واسه برندینگه، همراه با فرصتای بسیار. اگه دائم کار کنین، می بینین که بازدیدها و مشارکت هاتون به طور پیوسته رشد می کنن.

بازاریابی محتوا