تیر ۱۵, ۱۳۹۹

تبلیغات کلیکی گوگل از ۰ تا ۱۰۰ (کاملا رایگان)

تبلیغات در گوگل (گوگل ادوردز) به سرویس آنلاین گوگل می گن که به صاحبان کسب وکار این اجازه رو میده تا با رقبای خود در دنیای تجارت رقابت کرده و تبلیغات خود رو در یافته های جستجوی گوگل در بالاترین جایگاه نمایش بدن. امروزه گوگل ادز طرفداران بسیاری داره، در این مقاله آموزش تبلیغات رایگان در گوگل ادوردز رو خواهید آموخت

آموزش تبلیغات رایگان در گوگل ادوردز: (آموزش رایگان گوگل ادوردز)

گوگل یکی از پدیده های عصر حاضره که تقریباً در همه بخشای اینترنتی حضور داره. اما نقطه انفجار معروفیت گوگل در سال ۲۰۰۰ رقم خورد، وقتی که سرویس تبلیغاتی آنلاین جدید خود رو با نام Self-Service Advertising Program معرفی کرد. این سرویس تبلیغات گوگل که بعدا به نام گوگل ادوردز (Google adWords) شناخته شد انقلابی در صنعت بازاریابی آنلاین درست کرد. در این مقاله به معرفی گوگل ادوردز، کاربرد گوگل ادوردز و چگونگی کار با پنل گوگل ادوردز و اینکه چیجوری از گوگل ادوردز استفاده کنیم، آشنا میشین.
طبق آمار رسمی شرکت آلفا بت (شرکت مادر گوگل) درآمد گوگل از سرویس Google adWords از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ رقم افسانه ای ۵۸۰ میلیارد دلار بوده و فقط در سال ۲۰۱۷ گوگل ۹۵٫۳۸ میلیارد دلار از تبلیغات کسب درآمد کرده!

دلار

جالبه بدونین که کل ارزش صادرات نفتی ایران در سال ۲۰۱۷ رقم ۴۰٫۴ میلیارد دلار بوده! یعنی خیلی کمتر از نصف درآمد تبلیغاتی گوگل از Google adWords !
اگه شما کسب وکاری دارین و می خواین محصول یا خدماتی رو به فروش برسونین گوگل ادوردز یه سرویس تبلیغات گوگله که به شما این امکان رو میده تا مخاطبان، شما رو خیلی راحت تر در جستجویای گوگل پیدا کنن.
با این وجود اگه شما به درستی از سرویس گوگل ادز استفاده نکنین ممکنه هزاران دلار صرف کنین اما نتیجه ای به دست نیارین! ولی اگه با روشای اصولی پیش برید کسب وکارتون از این رو به اون رو می شه!
اینجا ما قصد نداریم تا امتیازات و مشکلات گوگل ادوردز رو بررسی کنیم چون به اندازه کافی به اونا پرداخته شده. در این مقاله ما کمی به عقب بازمی گردیم و توضیح میدیم که چیجوری می تونین از گوگل ادوردز استفاده کنین و از امتیازات و منافع این سرویس تبلیغات آنلاین بهره مند شید.

مشکلات

در این مقاله به معرفی سرویس تبلیغاتی گوگل ادوردز می پردازیم و در ادامه، آموزش گوگل ادوردز رو ارائه می کنیم.

آموزش تبلیغات رایگان در گوگل ادوردز:گوگل ادوردز چیه؟

آموزش تبلیغات رایگان در گوگل ادوردز: گوگل ادوردز یا به انگلیسی Google adWords، به زبون ساده یه سرویس تبلیغات کلیکی (PPC) براساس کلمات کلیدی واسه شرکت گوگله که به شما این امکان رو میده تا با پرداخت مبلغی در ازای هر کلیک مخاطبان بیشتری رو جذب کنین.

آموزش قدم به قدم گوگل ادوردز: گوگل ادز برخلاف سرویسای تبلیغات کلیکی آنلاین دیگه مانند فیس بوک، به دو روش جداگونه به شما کمک می کنه تا مخاطبان خود رو به دست بیارین: ۱- از راه شبکه جستجوی گوگل و ۲-از راه شبکه نمایش گوگل.
درحالی که این دو روش به طور کاملً متفاوت هستن، اما هر دو از راه PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) استفاده می کنن که در اون تبلیغات شما به مخاطبان نشون داده شده و در ازای هر کلیک از حساب شما مبلغی کسر می شه.
شبکه جستجوی گوگل به شما این امکان رو میده تا تبلیغات خود رو به آدمایی که در جستجوی کلمات کلیدی مشخص شده هستن نمایش بدین.
همونجوریکه می دونین تبلیغات متنی، فرصتی استثنائی واسه پیدا کردن کاربرانیه که در جستجوی کالا یا خدماتی خاص از راه اینترنت هستن.

به زبون ساده گوگل ادوردز (Google adWords) یه سرویس تبلیغات آنلاین گوگله که تبلیغات شما رو در شبکه گسترده خود در جایگاه های اول نمایش میده و در ازای هر کلیکی که روی تبلیغات شما انجام می شه از شما مبلغی دریافت می کنه.

دوره گوگل ادز (ادوردز)

فرصت محدوده ثبت نام کنین

آگهیای متنی در جستجوی گوگل با علامت Ad در کنار لینک صفحه مشخص می شن.
اما شبکه نمایشی گوگل به شکل متفاوتی عمل می کنه، در این روش گوگل به جای تبلیغات کلمات کلیدی که مخاطب در جستجوی اون هستش، تبلیغات شما رو به صورت بنر یا نمایش محصول در سایتایی نمایش میده که مخاطب شما از راه اینترنت وارد اونا شده.
مزیت این روش اون هستش که بعضی وقتا خریداران نمی دونن که واقعاً دنبال چی هستن تا وقتی که اونو ببینن پس تبلیغات نمایشی به شما کمک می کنه تا این گروه از مشتریان رو هم پیدا کنین.
آگهیای نمایشی مخصوصاً واسه تبلیغات دوباره خیلی موثر عمل می کنن، وقتی که یه مشتری قبلاً از سایت شما خرید کرده با دیدن تبلیغات دوباره شما، اعتماد بیشتری به شما پیدا می کنه.
به چه دلیل لازمه گوگل ادوردز رو امتحان کنین؟
این روزا سرویس تبلیغات آنلاین خیلی زیادی هست، علاوه بر سرویسای کلیکی فیس بوک، اینستاگرام، Pinterest و تویتر سرویسای دیگری هم در داخل کشور وجود دارن که تبلیغات کلیکی انجام میدن. سرویسای بینگ و یاهو رو هم نباید از یاد ببرم.
با این وجود و بر خلاف وجود تموم گزینه های فوق، گوگل ادوردز هنوز بهترین سرویس تبلیغات آنلاین واسه به دست آوردن مخاطبان شماس. پس با وجود سرویسای جور واجور حتماً لازمه تا گوگل ادوردز رو امتحان کنین.

چیجوری یه کمپین در گوگل ادوردز بسازیم؟ ایجاد کمپین در گوگل
در این قسمت به آموزش گوگل ادوردز می پردازیم و چگونگی ثبت نام و ایجاد یه کمپین تبلیغاتی رو به صورت قدم به قدم در سرویس تبلیغات آنلاین گوگل ارائه می کنیم:
قدم اول: ثبت نام
در قدم اول آموزش گوگل ادوردز و قبل از هر چیز واسه ایجاد یه کمپین اول باید ثبت نام کنین. اگه شما قبلاً حساب جیمیل (Gmail) دارین احتیاجی به ساختن حساب کاربری در گوگل ادوردز نیس.
اگه حساب Gmail ندارین حتماً باید یه حساب جدید واسه خود بسازین، واسه این منظور می تونین اینجا کلیک کنین.

در ادامه از راه لینک گوگل ادوردز وارد صفحه اصلی شید.
بعد از کلیک کردن روی دکمه Start Now وارد صفحه دیگری میشین که در اونجا باید ایمیل و نام وب سایتی که می خواین واسه اون تبلیغ کنین رو وارد کرده و روی Continue کلیک کنین.
پس از ورود اطلاعات فرم قبلی در قسمت بعد اطلاعات کمپین خود مانند: مقدار بودجه ای که واسه تبلیغات در این کمپین در نظر گرفتین، مناطق مورد نظرتون واسه تبلیغات، نوع شبکه تبلیغاتی، کلمات کلیدی و بقیه اطلاعات که در ادامه به اونا می پردازیم رو وارد می کنین.
قدم دوم: مشخص کردن بودجه تبلیغاتی
در ادامه آموزش گوگل ادوردز به فرم اصلی ساخت کمپین می رسیم. همون گونه که مشاهده می کنین، مشخص کردن بودجه مهم ترین قسمت در این فرمه، انتخاب بودجه مناسب باعث می شه که متضرر نشید. اگه تازه کارین و اطلاعات دقیقی از مخاطبان خود ندارین بهتره با یه رقم متوسط شروع کنین. مهم ترین موضوع واسه تعیین بودجه، دونستن اندازه تبدیل در بخش کاری خودتونه (اندازه تبدیل یا Conversion Rate نشون دهنده درصدی از بازدیدکنندگانه که واقعاً خرید یا هدف دیگری که شما در نظر دارین رو انجام میدن).

در مشخص کردن بودجه تبلیغاتی خود حتما باید از درصد اندازه تبدیل یا Conversion Rate بخش کاری خود اطلاع داشته باشین، اندازه تبدیل به شما میگه که چند نفر از بازدیدکنندگان سایت شما مبادرت به خرید یا هر کاری که شما تعیین کردین می کنن.

براساس آخرین آمارها میانگین اندازه تبدیل در بین کسب وکارها چیزی حدود ۲٫۵% است. یعنی از هر ۲۰۰ نفری که روی تبلیغات شما کلیک می کنن تنها ۵ نفر خرید می کنن!. با دونستن اندازه تبدیل راحت تر می تونین تصمیم بگیرین چقدر واسه هر بازدیدکننده هزینه کنین.
قدم سوم: انتخاب مخاطبان هدف
در قدم سوم آموزش گوگل ادوردز می تونین مکان جغرافیایی مخاطبان خود رو مشخص کنین، این ویژگی تضمین می کنه که فقط کسائی که در بخش مکانی که شما تعیین کردین تبلیغات شما رو می بیننن.
اگه روی گزینه جستجوی پیشرفته (Advanced Search) کلیک کنین می تونین امکانات بیشتری رو ببینین، مثلاً با به کار گیری مناطق کد پستی (واسه ایران قابل استفاده نیس) و گوگل مپ، دقیقاً مناطقی رو که می خواین تبلیغات شما رو ببینن مشخص کنین.
پس از انتخاب مناطق مورد نظرتون در این قسمت روی Save کلیک کنین تا به مرحله بعد بریم.
قدم چهارم: انتخاب شبکه تبلیغاتی
در این قدم نوع شبکه تبلیغاتی که گوگل ادوردز از راه اون تبلیغات ما رو نمایش میده مشخص می کنیم.
همونجوریکه قبلاً هم ذکر شد الان گوگل ادوردز دو نوع شبکه تبلیغاتی در اختیار ما قرار میده:
Search Network که تبلیغات ما رو روی صفحات جستجوی گوگل (SERPs) نمایش میده و Display Network که تبلیغات ما رو به صورت بنرهای نمایشی (Display Ad) در سایتای در رابطه نمایش میده.
اگه کسب وکار کوچیکی دارین از گزینه Search Network استفاده کنین چون تبلیغات شما رو مستقیماً به کسائی نمایش میده که کلمات کلیدی مورد نظر شما رو جستجو کردن.
روش Display Network بیشتر واسه شرکتای بزرگ جهت بازاریابی و برندینگ استفاده می شه.
اینجا ما یه کمپین سنتی از راه تبلیغات در جستجوی گوگل (Search Network) انتخاب می کنیم.
پس از انتخاب و ذخیره به مرحله بعد میریم.

قدم پنجم: انتخاب کلمات کلیدی
کلمات کلیدی (Keywords) عبارت ها یا کلماتی هستن که کاربر در گوگل اونا رو جستجو می کنه. در این قسمت گوگل ادوردز به شما اجازه میده تا بین ۱۵ تا ۲۰ عبارت کلیدی رو مشخص کنین. اگه هنوز همه کلمات کلیدی رو مشخص نکردین نگران نباشین، بعداً می تونین کلمات کلیدی بیشتری انتخاب کنین.
گوگل ادوردز با بررسی وب سایتی که در قدم اول وارد کردین بعضی کلمات کلیدی رو به شما پیشنهاد می کنه که شما می تونین اونا رو استفاده کنین و یا تغییر بدین.

پیشنهاد می شه کلمات کلیدی رو انتخاب کنین که مطمئنین مخاطبان شما اونا رو جستجو می کنن. در انتخاب کلمات کلیدی به مقدار جستجو (Search Popularity) توجه کنین. واسه این کار می تونین از وسایل بررسی کلمات کلیدی هم استفاده کنین.
نکته ای که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که حجم کلمات کلیدی مهم نیس کیفیت اونا مهمه، اینکه چه تعداد کاربر اونا رو جستجو می کنن.
نکته مهم دیگه اینه که گوگل ادوردز براساس یه سیستم مزایده ای کار می کنه یعنی هرکی پیشنهاد بالاتری واسه تبلیغ کلمات کلیدی بپردازه اولویت با اونه، پس ممکنه اگه رقیبی داشته باشین هزینه بعضی کلمات کلیدی براتون گران تموم شه.

انتخاب کلمات کلیدی درست بخش مهمی از موفقیت شما در گوگل ادوردزه، چون گوگل ادوردز کلمات کلیدی رو به  مزایده میذاره، اگه رقبای شما پول بیشتری بدن رتبه بالاتری بدست میارن.

قدم ششم: وارد کردن پیشنهاد قیمت (Bid)
در قدم ششم آموزش گوگل ادوردز لازمه تا مقدار Bid رو وارد کنین. همون گونه که قبلاً گفته شد گوگل ادوردز براساس یه سیستم پیشنهاد قیمت (مزایده) کار می کنه. اگه شما رقیبی دارین قیمتی که واسه هر کلیک مشخص می کنین تعیین کننده اولویت تبلیغات شماس، هرکی هزینه بیشتری بپردازه تبلیغش در رتبه بالاتری قرار میگیره.
همونجوریکه مشاهده می کنین گوگل ادوردز دو گزینه به شما پیشنهاد می کنه، با انتخاب گزینه اول گوگل به صورت خودکار پیشنهادای رقبای شما رو بررسی کرده و بالاترین بودجه رو واسه هر کلیک دید می کنه (تا آگهی شما بالاتر از همه قرار بگیره).
در حالت دوم شما به صورت دستی مبلغی رو مشخص می کنین. پیشنهاد می شه واسه انتخاب گزینه دوم حتماً بررسی لازم رو با وسایل مربوطه مانند Google’s Keyword Planner انجام بدین.
اگه تازه کارین تا وقتی که با گوگل ادوردز آشنا شید، گزینه اول مناسب تره. در روش دوم لازمه که دائم بررسیای لازم انجام شه و با در نظر گرفتن وضعیت رقبا مقدار پیشنهاد عوض شه.

قدم هفتم: نوشتن تبلیغات
در این قدم از آموزش گوگل ادوردز به نوشتن آگهی که مهم ترین بخش ساخت کمپینه می پردازیم. به صورت ساده آگهی شما باید به شکلی باشه که کاربران رو راضی کنه تا روی تبلیغات شما کلیک کرده و از سایت شما بازدید کنن.
بهتره واسه نوشتن آگهی با اصول تبلیغ نویسی آشنا باشین، و یا از یه متخصص کمک بگیرین تا هزینه تبلیغات شما در گوگل ادوردز از بین نره.

هر چقدر هم در گوگل ادوردز هزینه کنین، اگه تبلیغ نویسی خوبی انجام نداده باشین شانس موفقیت شما کم میشه. تبلیغ شما باید به شکلی باشه که مخاطب رو تشویق کنه تا روی تبلیغات شما کلیک کنه.

دوره بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا

به یه کپی رایتر حرفه ای تبدیل شید

فرصت محدوده ثبت نام کنین

1111111111

همونجوریکه مشاهده می کنین آگهی شما قسمتای مختلفی داره که در ادامه به اونا می پردازیم. اینم بگیم که در سمت راست می تونین پیش نمایش آگهی خود رو ببینین. این همون چیزیه که کاربر در جستجوی گوگل می بینه.
Landing page: یا صفحه فرود همون صفحه ایه که کاربر بعد از کلیک روی آگهی شما وارد اون می شه. این صفحه می تونه صفحه فروش محصول یا هر صفحه دیگری که شما مشخص کردین باشه.
Headline 1: عنوان اصلی آگهی شما هست، که کمی پررنگ تر و برجسته تر دیده می شه.
Headline 2: عنوان فرعی آگهی شما هست، که در ادامه عنوان اصلی نشون داده می شه. عنوان فرعی واقعا تکمیل کننده عنوان اصلی حساب می شه.
مقدار فضا واسه عناوین اصلی و فرعی هرکدوم تنها ۳۰ حرفه، پس تلاش کنین بیشترین استفاده رو از این قسمتا ببرین. هم اینکه پیشنهاد می شه دست کم یکی از کلمات کلیدی خود رو در این عناوین ذکر کنین.
Description: توضیحات آگهی شماس. در این قسمت تلاش کنین اطلاعات کامل تری به مخاطب ارائه کنین. مثلاً اگه تخفیف خاصی دارین اونو اینجا ذکر کنین.
فضای موجود واسه توضیحات ۸۰ حرفه که می تونین با به کار گیری اون کاربر رو تشویق کنین تا روی آگهی شما کلیک کنه.

قدم هشتم: مرحله پایانی و ساخت کمپین
در آخرین قدم از آموزش گوگل ادوردز، پس از ذخیره قسمت قبلی به قدم پایانی ساخت کمپین در گوگل ادوردز می رسیم. در این قسمت اطلاعاتی رو درباره کسب وکارتون وارد کرده و هم اینکه اطلاعات بانکی پرداخت هزینه تبلیغات رو وارد میکنین.
کار تمامه شما کمپین تبلیغاتی خود رو در گوگل ادوردز ایجاد کردین، و وارد سرویس تبلیغات آنلاین گوگل شدین.
از این به بعد می تونین اونو نظارت و مدیریت کنین.

حال به بررسی دقیق تر ویژگیای گوگل ادوردز، نکات کلیدی در ساختن کمپین و اصطلاحات مهم اون همراه با مثال واسه درک بیشتر آشنا میشین:

اصطلاحات مهم در گوگل ادورز چیه؟

  • Impression: تعداد دفعاتی که تبلیغ شما به نمایش گذاشته می شه.
  • Click: تعداد دفعاتی که user روی سایت شما کلیک می کنه که معمولا آمار بدست اومده از ادورز برابر با آمار آنالتیکه. البته نگفته نمونه بعضی وقتا آمارها با هم کمی اختلاف دارن.
  • Click Trough Rate) CTR): به نسبت کلیک به impression می گن.
  • Cost per click) CPC): به هزینه هر کلیک می گن.

دو نکته بسیار مهم در CPC
نکته اول: اندازه CPC در روزای جور واجور واسه یه حساب فرق داره. ممکنه که قیمت یه کلیک امروز واسه یه حساب ۱۰۰۰ تومن باشه اما دو هفته دیگر۸۰۰ تومن باشه.

نکته دوم:هزینه پرداختی واسه کلمات کلیدی مانند تور استانبول خیلی فرق داره. اما نکته بسیار مهم اینه که فردی که هزینه بیشتری پرداخت کرده باشه نمی تونه در لینک اول قرار بگیره ممکنه فردی با هزینه پایین تر در لنیک اول گوگل قرار بگیره. فرض کنین سه نفر واسه کلید واژه تور استانبول مبلغای هزارتومان، هشتصد تومن و پانصد تومن پرداخت کرده باشن. فردی که هزارتومان پرداخت کرده نمی تونه در لینک اول قرار بگیره بلکه ممکنه اون فردی که هشتصد تومن پرداخت کرده در لینک اول قرار بگیره.

  • Ad position: جایگاه تبلیغ شما رو در بین تبلیغ کنندگان نشون میده.

اقیانوس گوگل چیه؟

نکته بسیار مهمی به اسم اقیانوس گوگل هست. این بدون معنا هستش که شما چقدر نیاز دارین تا واسه تبلیغ خود بودجه بذارین در ادامه مقاله ما به شما اونو آموزش میدیم. خوندن مقاله بازاریابی موتورهای جستجو واسه اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شه.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیه؟

موتور جستجوی گوگل زمین بازی بزرگیه

حالا بخونین

در این جا به کلماتی مانند Repetition و price ,Conversion Rate می پردازیم. اینجا میفهمید که مثلا از ۱۰۰۰ تا کلیک چه تعدادی به لید و چه تعدادی به مشتری تبدیل می شن.چیجوری بررسی کنین و چیجوری آمارها رو استخراج کنین. اگه شما نتونین به این بررسی برسین متوجه نمی شین که چقدر هزینه کردین و به نتیجه مطلوبی رسیدین یا خیر؟

  • Lead: به معنی سرنخ یا یه مشتری بالقوه که به دلیل فعالیتای بازاریابی انجام شده، به شما علاقه مند شده.
  • Conversion Rate: آدمایی که تمایل به خرید یا تماس با شما رو دارن.
  • Price: چگونگی قیمت گذاری
  • Repetition: آدمایی که تمایل پیدا می کنن تا دوباره از شما خرید کنن (تکرار خرید).

چیجوری اندازه درآمد خود رو از راه ادورز محاسبه کنین:

  • L*CR*P*R=Revenue

به عنوان مثال:

  • ۱۰۰*۲۰%*۱۰۰$*۱=۲۰۰۰$
  • Client Value=$2000

این بدون معناست که شما با در نظر گرفتن بودجه ای که گذاشته اید نزدیک ۲۰۰۰ دلار از اون بودجه پتانسیل درآمد شماس.

شما نیاز دارین تا در همون اول کار این محاسبات رو انجام بدین. وقتی که مخاطب شما وارد سایت شما می شه چقدر ازمحصولات و خدمات شما خریداری می کنن. تکرار خرید مخاطبان شما چیجوریه؟ مخاطب وقتی از سایت شما خرید می کنه بازتمایل داره که از شما خرید کنه یعنی ممکنه که هرماه خرید خود رو تکرار کنه؟

نکاتی درباره ساختار گوگل ادورز

کمپین Campaign:
شاید با کمپینای مختلفی مانند شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ آشنا باشین اما ما اینجا می خوایم در مورد کمپین تبلیغاتی ادورز صحبت کنیم. نیاز هست تا در اول مبلغ بودجه و هدف ازتبلیغات مشخص شه.

زیر مجموعه هر کمپین تعدادیad groupوجود داره.که در واقع دسته بندی کمپینامون رو کوچیک تر می کنه و به ما یه Themeمی دهد. زیر مجموعه هر ad group دوتا دسته دیگری هم هست که شاملkeyword& Adsه. نکته مهمی که در بحث این دو هست و ۸۰ درصد افراد در مورد اون اشتباه می کنن اینه که Ads&Keyword هیچ الویتی نسبت به همدیگه ندارن. این دو واقعا تو یه دسته قرار می گیرن و هر دو زیرمجموعه ad group  هستن.

فرض کنین واسه یه کمپین فروشگاه لوازم خونگی دو کمپین تبلیغاتی طراحی شده. یکی از کمپینا واسه فروش تلویزیون و دیگری واسه فروش دوربینه.

واسه کلمه تلویزیون دو تا ad group در نظر بگیرین.اولین کلمه تلوزیون سه بعدیه. فکر می کنین چه کلماتی مناسب واسه اجرای این کمپینه؟

میشه کلماتی مانند قیمت تلویزیون سه بعدی، ویژگیای تلویزیون سه بعدی،اندازه تلویزیون سه بعدی و … رو در نظر گرفت. شما می تونین واسه هر کدوم از این کلمات ۵۰ تا کلید واژه رو پیشنهاد بدین. ما واسه هر کدوم از ad groupا پیشنهاد می کنیم که دو تا ads جور واجور داشته باشین.

فرمت Text Ads شامل چه مواردی می شه؟

  • Headline: مثلا تورمشهد، علی بابا/ لیست قیمت و جزئیتات کامل سفر – میشه دوتا ۳۰ کارکتری در این بخش در نظر گرفت.
  • Display URL: یه urlبرای نمایش تبلیغ و یه url پایانی وقتی که وارد صفحه تبلیغ می شه حتما نباید همون url باشه که هنگام نمایش تبلیغ به ما نشون میده اما نکته مهم این استه که حتما باید دارای دامینای برابر باشن پس نتیجه می گیریم که این دو می تونن متفاوت باشن.
  • Description: توضیحات بیشتر واسه headline که در این جا نوشته می شه.
  • Extensions: در ادورز نوعای جورواجور داره. مثلا شما بعد از ادامه توضیحات مربوط به تبلیغات کلماتی مانند ثبت نام، تماس با رو مشاهده می کنین که هرکدوم از اونا وارد لینک جداگونه ای می شن که به Extensions معروف هستن.

در ادامه به بررسی بعضی از موارد شکلای جور واجور Extensions می پردازیم:

  • Keyword match type

واسه انتخاب کلید واژه مانند تور استانبول می تونه شامل سه دسته باشه:

Broad: معنی کلمه یعنی وسیع و گسترده. وقتی که keyword رو براساس Broad تنظیم شده باشه و افراد در گوگل سرچ کنن اندازه تور استانبول ما به گوگل می گیم که تبلیغ ما رو هم به اونا نشون بده. یعنی هر متنی که داخل اون تور استانبول باشه مثل  تور ارزون استانبول، تور لحظه آخری استانبول تبلیغ نشون داده می شه.

Phrase: مثلا اگه در متن تبلیغ خود از کلید واژه “رزرو بلیت هواپیما” استفاده بکنین،با کلمات کلیدی  “رزرو بلیت هواپیمای داخلی” یا “رزرو بلیت هواپیمای خارجی” نشون داده می شه. با این حال اگه جستجویی شامل کلمات “بلیت”، “رزرو” یا “هواپیما” باشن، اما ترتیب قرار گرفتن شون فرق داشته باشه تبلیغ شما نشون داده نمیشه.

Exact: کلمات کلیدیExact Match هم نوع خاص و محدودشده ای از شکلای جور واجور کلمات کلیدی گوگل ادوردز هستن. در این نوع کلمات کلیدی، جستجوکنندگان تنها وقتی تبلیغ شما رو در یافته های جستجو مشاهده می کنن که تنها کلید واژه مورد نظر شما رو جستجو کنن. مثلا اگه کلید واژه دلخواه شما “رزرو هتل” باشه، تبلیغ شما فقط واسه جستجوی “رزرو هتل” نشون داده می شه و واسه کوئری‎هایی مانند “هتل ارزون”، “قیمت هتل” نشون داده نمیشه.

  • Long term keyword

فرض کنین که مخاطب شما در گوگل سرچ می کنه تور مالزی پاییز ۹۶ این keywordا تعدادشون کمه و آدمایی که اونا رو جستجو می کنن خیلی کم هستن اما مزیتی که دارن اینه که مخاطبی که اونو سرچ می کنن مشتریbottom off funnel هستن یعنی دقیقا به شما می گن که به دنبال چی می گردن این نوع مشتریان رقابت کمتری هم ایجاد می کنن. اما مخاطبانی هستن که در گوگل جستجو می کنن تور استانبول به این مخاطبان  top off funnel  می گن یعنی تازه میخوان که جستجو کنن که استانبول کجا هست و اطلاعات به دست بیارن.

وسیله keyword planner:
واسه انجام تحقیقات بازار و جهت انتخاب کلمات کلیدی از وسیله keyword planner استفاده می کنن. این وسیله مزیتای مختلفی داره که به اونا می پردازیم:

  • Research Keywords: مثلا واسه تور استانبول چه کلمات کلیدی هست، چه پیشنهاداتی هست، چند بار در ماه جستجو می شه.
  • Find negative Keywords: هنگام جستجوی در کلید واژه تور استانبول کلمه ارزون در اون وجود نداشته باشه. واقعا کلمه ارزون رو negative می کنیم. هنگام نمایش آمار توراستانبول کلماتی رو به ما نشون میده که کلمه ارزون در اون وجود نداره.
  • Identify Keyword themes) Ad Group): موقع جستجوی کلمات به شما تعدادی  ad group نشون میده.
  • Get CPC estimates: به معنی تخمین قیمت CPCه. به شما می گید که مثلا کلمه تور استانبول قیمت اون ۱۰۰۰ تومن و تور ارزون استانبول ۹۰۰ تومنه.

فرق Google trend & keyword planner

گوگل ترن فقط روند جستجوی کلمات رو نشون میده اما در کیوورد پلنر تعداد جستجوی کلمات رو در ماه به شما نمایش میده. که میشه از راه گوگل پلنر رقم اندازه بازار رو تا دو رقم اعشار تو یه ماه س گذشته محاسبه کرد.

شکلای جور واجور COST یا قیمت گذاری

  • First page bid: براساس کلید واژه در صفحه اول گوگل جستجو باشین.
  • First position bid: اولین لینک صفحه گوگل باشین.
  • Top page bid: در بالای صفحه اول گوگل باشین.

Impression share چیه؟

از هر ۱۰۰ نفری که کلمات جور واجور رو جستجو می کنن مثلا ۴۳% از افراد تبلیغ رامی بینن.

چیجوری اندازه سهم بازار کلمات کلیدی رو بدست بیارین؟ Impression/Impression share

نکته بسیار مهم در مورد رسیدن به کلمات کلیدی جستجو شده به وسیله مخاطب: اگه می خواین واسه اولین بار کمپین تبلیغاتی خود رو در ادورز بسازین و نمی دونین که چه کلماتی به وسیله مخاطبان شما جستجو می شه حتما کلمات خود رو Broad تنظیم کنین تا گوگل هم بتونه به شما پیشنهاداتی در این مورد به شما بده.

چیجوری در ادورز بودجه بندی کنین؟

معمولا آدما به بودجه بندی یا هزینه ای که در تبلیغات ادورز انجام میدن اهمیت نمی دن این در حالیه که هزینه تعداد کلیک و هدف گذاری در تبلیغات ادورز بسیار مهم و حتما باید رعایت شه.

CTR یا Conversion Rate چیه؟
به نسبت کلیک به impression می گن.یعنی نسبت مخاطبانی که تبلیغ رو می بینن به مخاطبانی که روی تبلیغ کلیک می کنن. اگه می خواین در تبلیغات گوگل همیشه رتبه اول باشین ۴۰% عدد بسیار مناسبی واسه گرفتن این جایگاه در ادورزاست.

چه عواملی روی CTR تاثیر گذاره؟

  • عنوان تبلیغ
  • رقبا
  • EXTENSION

چیجوری Cost  رو بدست بیارین؟

AV CPC* تعداد کلیک

مهم ترین نکته ای که در هزینه بسیار مطرحه مربوط به هزینه کلیک هاییه که مخاطبان روی لینک شما کلیک می کنن. شما هیچ وقت واسه شارژ کمپین تبلیغاتی خود بودجه پایین درنظر نگیرید ولی براتون بسیار اهمیت داشته باشه که هر کلید واژه چقدر واسه شما هزینه بره و این هزینه واسه شما سودآوره یا مضر. شما نیاز دارین تا بررسی کنین کدوم کلمات ROI یا درآمد بیشتری دارن وکدام یه از کلمات درآمد کمتری رو براتون میسازن.

مزایده ای بودن تبلیغات گوگل

همونجوریکه میدونید تبلیغات در ادورز گوگل به صورت مزایده ای انجام می شه. فرض کنین چهار آژانس تبلیغاتی برروی کلمه تور استانبول می خواهندتبلیغ کنن. اگه گوگل بخواد فقط ازاینطریق تبلیغات رو بکنه کسی که بیشترین هزینه رو به گوگل پرداخت کرده باید در لینک اول گوگل قرار بگیره. اما گوگل به دو دلیل دیگه هم توجه می کنه، یکی کیفیت تبلیغ (Quality score) و دیگری AD rank هستش. پس نتیجه می گیریم فقط با پرداخت هزینه بالاتر نمیشه در لینک اول قرار گرفت. البته بعضی افراد با پرداخت بالاتر تلاش می کنن تا پایین بودن Quality score رو جبران کنن تا در اولین لینک قرار بگیرن.
نکته دیگری که در مورد قیمت گذاری گوگل میشه به اون اشاره کرد اینه شما می تونین به گوگل واسه کلمات کلیدی قیمت پیشنهادی اعلام کنین و گوگل با در نظر گرفتن هزینه کلمات و پیشنهاد شما از شما هزینه دریافت می کنه و معمولا هم این هزینه کمی بالاتر از قیمت پیشنهادی شماس.

Quality score در تبلیغات گوگل نقش حیاتی رو بازی می کنه.

عوامل موثر در Quality score

این عامل بین عدد یک تا ده تغییرپذیره و دراینجا به عواملی که درQuality score اثر میذاره و واسه گوگل اهمیت زیادی داره می پردازیم:

CTR: عدد نرمال اون بین ۲ تا ۵ درصده که بیشتر از ۵ درصد مناسبه. CTR از دید رتبه بندی گوگل می تونه average, above & below باشه.

Ad Relevancy: یعنی کلید واژه که شما انتخاب کردین با متن تبلیغتان چقدر ربط داره وهمچنین دارای ویژگیای average, above & belowه.

Landing page experience: صفحه فرود تبلیغ شما باید با کلمه کلید شما در رابطه باشه و هم اینکه دارای ویژگیای average, above & belowه.

سرویس گوگل ادز گرون نیس؟